Kesätyöläisestä hotellialan ammattilaiseksi

Johanna päätyi hotelli- ja ravintola-alalle puolivahingossa jo lukioikäisenä. Perhetuttu vinkkasi kesätyöpaikkaa etsineelle nuorelle lähellä sijaitsevasta hotellista, jonne haettiin kesätyöntekijöitä. Haastattelu meni hyvin ja Johanna pääsi aloittamaan työt hotellilla jo seuraavana päivänä.

Johanna, 29, hotellinjohtaja

– Se oli mielenkiintoista aikaa. Hieman ujona ja hiljaisena nuorena en ollut osannut kuvitellakaan, että vastaanottotyö sopisi minulle niin hyvin. Jotenkin siinä löysi täysin uuden puolen itsestään. Nautin hotelliympäristöstä ja ihmisten kanssa asioiminen sujui muitta mutkitta. Pikkuhiljaa alkoi olla tulevaisuudensuunnitelmatkin selvillä.

”Järkevä ja hyvä päätös”

Lukion päätyttyä Johanna haki opiskelemaan restonomiksi ammattikorkeakouluun, hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelmaan. Valmistuttuaan hän aloitti työt naapuripaikkakunnalla sijaitsevassa yksityisomisteisessa hotellissa, jossa oli suorittanut myös työharjoittelunsa. Kolme vuotta hotellin vastaanotossa työskenneltyään Johanna alkoi kiinnostua esimiestehtävistä. Vaikka kokemusta vastaanottotyöntekijöiden johtamisesta ja työn koordinoinnista jo löytyikin, Johanna halusi suorittaa vielä ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon. Hän haki opiskelemaan palveluliiketoiminnan johtamisen koulutusohjelmaan.

– Se oli järkevä ja hyvä päätös. Pystyin opiskelemaan töiden ohella ja sain juuri sen lisäkoulutuksen, jota olin kaivannutkin. Nyt koen olevani pätevä esimies paitsi taidoiltani myös tiedoiltani. Hyvän johtajan tulee ymmärtää alaisiaan mutta myös hotellialan lainalaisuuksia. Tässä työssä arvostetaan palvelualttiutta, joustavuutta ja järjestelmällisyyttä. Lisäksi taloudellisesta ajattelukyvystä on hyötyä, sillä bisnestä pitää osata paitsi hallita myös kehittää jatkuvasti.

Uusia ideoita ulkomailta

Johanna työskentelee nyt kolmatta vuotta hotellinjohtajana. Työ on täynnä mielenkiintoisia kohtaamisia, ikimuistoisia hetkiä ja houkuttelevia haasteita. Työporukka on hitsautunut tiiviiksi yhteisöksi, jonka kesken jaetaan niin ilot kuin surutkin. Tavanomaisemman hotellityön vastapainona ovat kansainväliset konferenssit, messut ja kehittämispäivät, joita järjestetään ympäri maailmaa.

– Tällaiset matkat ovat aina kiinnostavia. Kansainväliset benchmarking-reissut ulkomaille pitävät ajan tasalla trendeistä ja tarjoavat uusia ideoita, joita voimme hyödyntää esimerkiksi hotellimme markkinoinnissa tai sisustamisessa. Viime vuonna kävimme porukalla Singaporessa. Kaakkoisaasialainen hotellibisnes oli kiinnostava nähdä ja kokea, sillä matkailijamäärät ovat tuolla puolen maailmaa valtavia ja palvelut tietysti sen mukaisia.

Suomi-brändiä rakentamassa

Johanna nauttii työstänsä hotellinjohtajana ja odottaa matkailu- ja hotellialalta paljon myös tulevaisuudessa. Matkailubisnes kehittyy koko ajan ja Suomesta saattaa lähitulevaisuudessa tulla entistäkin suositumpi matkakohde.

– Suomella on hyvä maine ulkomailla. Moni tietää esimerkiksi laadukkaasta koulutusjärjestelmästämme ja puhtaasta luonnostamme. Matkailijat suosivat usein poliittisesti rauhallisia ja kulttuurisesti kiinnostavia kohteita. Suomesta löytyy valtavasti museoita, teattereja, upeita luontokohteita ja muuta nähtävää ja koettavaa, joten jokaiselle vierailijalle löytyy varmasti jotain. Ja juuri se tässä työssä onkin parasta; voimme tarjota jokaiselle asiakkaallemme ikimuistoisen hotellielämyksen ja samalla vaikuttaa myös siihen, millaisena matkailumaana Suomi nähdään muualla maailmassa.